Motif

Koninklijk Concertgebouworkest Een uniek geluid in de wereld

Koninklijk Concertgebouworkest

Het Koninklijk Concertgebouworkest is al 135 jaar toonaangevend. De musici en het unieke geluid van dit orkest staan bekend als de absolute wereldtop. Van Tokio tot New York staan mensen voor Concertgebouworkest in de rij. En ook in haar Amsterdamse thuishaven, Het Concertgebouw, trekt het unieke geluid van het Concertgebouworkest volle zalen met enthousiast publiek.

Het Concertgebouworkest speelt een prominente rol in de Nederlandse cultuursector. En heeft zichzelf ten doel gesteld om óók nieuwe luisteraars kennis te laten maken met de kracht van klassieke muziek. Met optredens op buitengewone locaties en onverwachte samenwerkingen is hun geluid ook steeds vaker buiten de concertzaal horen.

Motif is gevraagd om vanuit deze nieuwe koers de visuele identiteit van het Concertgebouworkest te vernieuwen. Een toegankelijke en verleidende stijl voor een brede groep, met behoud van de opgebouwde merkherkenbaarheid.

Nieuwe huisstijl

Het beeldmerk van het Koninklijk Concertgebouworkest (de kroon) speelt een prominente rol binnen de vernieuwde visuele identiteit. Het beeldmerk, gedragen door de ruitvorm, wordt ondersteund door de Brand Flock. Deze groep van ruitvormen visualiseert in abstractie het orkest. Net als bij een zwerm vorgels, is het orkest een groep van individuen die samen een harmonieus geheel vormen.

De Brand Flock zien we overal terug in de uitingen van het orkest. Omdat deze verbindende vormentaal is ontwikkeld uit een animatiestudie, krijgen ook statische uitingen de gewenste dynamiek, durf en bevlogenheid mee.

De nieuwe visuele identiteit is ontwikkeld met maximale flexibiliteit op zowel traditionele- als digitale media in gedachte. Alle visuele kenmerken vormen zich vrij naar de ideale positie in een beeld. Met optimale communicatieve kracht als resultaat.

Verleiden met beeld

Om onder de aandacht te komen bij de nieuwe doelgroep, is opvallend en aantrekkelijk beeld van groot belang. Beeld gebruiken we niet alleen om onze wereldklasse te onderstrepen. Maar ook om te verleiden. Door de samenwerking aan te gaan met fotografen en kunstenaars verleggen we onze grenzen en maken we nieuwe luisteraars nieuwsgierig.

Vastlegging en ondersteuning

Motif heeft de vernieuwde visuele identiteit van het Koninklijk Concertgebouworkest vastgelegd in een overzichtelijke huisstijlrichtlijnen. De organisatie achter het orkest is hiermee in staat om samen met al haar leveranciers consistent naar buiten te treden.

We zijn blijvend betrokken bij de conceptontwikkeling en designwerkzaamheden voor concertaankondigingen, social media uitingen, website, album designs, de seizoensbrochure, jaarverslagen en de communicatie voor special events zoals Annual Gala en Opening Night.

Beeld: Carli Hermès
Animatie i.s.m. Paul Postma

Meer informatie?

Neem contact op met Motif
via office@motif.nl
of bel +31 (0)35 7600 120